Twingly statistik

söndag 4 oktober 2015

Tacka Weissenssee för det

Den tyska tv-serien har gjort att jag har fått ett nytt intresse, Östtyskland. Och tyska språket. Pratar låtsastyska -Ja, das most en lieben fahre,läste ju Italienska istället, och läser en utmärkt men ruggig bok Stasiland, stories from behind the Berlin wall av Anna Funder. Kollar också in gamla klipp på Katarna Witt. Ni som är i min ålder minns. Ni andra, hon var och är en av världens bästa konståkerskor. Och hon var snygg. Italienske utförsåkaren Alberto Tomba bjöd ut henne under något OS och jag önskade att jag hetat Witt. Nu är jag glad att jag heter Eklund. Känns som om Bromma var en bättre uppväxtort än GDR. Men vad vet jag. Östtyskarna hade ju en fäbless för att hålla koll på sina egna medborgare och i Stasiarkiven finns visst 3.000 sidor om Witt. DE gjorde allt för att hon inte skulle hoppa av till Väst. Gav henne bilar och allt möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar