Twingly statistik

fredag 4 juni 2010

Domarn dömer

Igår såg jag dokumentären "Rättskiparen" om domaren Martin Hansson. Den var ok men jag tycker att man borde kunnat få ut mer. Filmaren hade ju som han själv påpekade följt Hansson i ett år. Störst utrymme får Hanssons miss att döma hands på fransmannen Henry vilket medförde att Irland inte kom med till årets VM. Ramaskri bland alla, så klart. Det var en miss, men det var en oavsiktlig miss. Från Hanssons vinkel var det omöjligt att se. Jag tror att vetskapen om detta gör Hanssons fortsatta domarliv något lättare. Jag har svårare för Thierry Henrys agerande, först en hands sedan skämmas och be irländarna om ursäkt. Hur hade det varit om han redan efter sin hands hade stegat fram till Hansson och sagt som det var? Jo, han hade blivit ihågkommen som en av de mest sportsliga idrottsvärlden skådat oavsett matchutgång. Nu höll han tyst. Och det tror jag är jobbigare att leva med än missen Hansson gjorde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar